• سه شنبه ١٩ دی ١٤٠٢-١١:٥٦
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٨٢٥٩
در صحن شورا تصویب شد:7-207

مزین شدن ۱۴ معبر به نام بانوان شهیده و مادران شهدا

نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر تهران با تغییر نام 14 معبر شهری موافقت کردند که به نام بانوان شهیده و مادران شهدا اختصاص یافت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران،  نرگس معدنی پور، رئیس کمیسیون نامگذاری و تغییر نام اماکن و معابر عمومی شهر تهران در دویست و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به مصوبات بیست و هشتمین جلسه این کمیسیون اظهار داشت: در این جلسه 14 نامگذاری جدید با توجه به بررسی های صورت گرفته بر روی مستندات ارائه شده به تصویب اعضای کمیسیون رسیده است. این نامگذاری ها به مناسبت هفته گرامی داشت مقام زن و مادر صورت گرفته است.
وی ادامه داد: خیابان پانزدهم واقع در منطقه سه حدفاصل خیابان نلسون ماندلا و خیابان گاندی با حفظ شماره به نام شهیده «شیرین روحانی راد» تغییر خواهد کرد که این شهیده بزرگوار از شهدای سلامت بوده و در جایگاه پزشک پس از ابتلا به ویروس کرونا در 28 اسفند 98 در بیمارستان مسیح دانشوری به شهادت رسیدند.
عضو شورای اسلامی شهر تهران بیان داشت: خیابان هفدهم واقع در منطقه سه حدفاصل خیابان نلسون ماندلا و خیابان گاندی با حفظ شماره به نام شهیده «طیبه واعظی» نامگذاری می شود. این شهیده بزرگوار از شهدای انقلاب اسلامی هستند که در مبارزه با ساواک فعال بوده و در سوم خرداد 56 به شهادت رسیدند.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران خاطر نشان کرد: خیابان نوزدهم واقع در منطقه سه حدفاصل خیابان نلسون ماندلا و خیابان گاندی با حفظ شماره به نام شهیده «فاطمه ترکان» نامگذاری خواهد شد. این شهیده بزرگوار از شهدای سال 88 هستند که در خرداد آن سال در حمله اشرار به محل کارشان به شهادت رسیدند.
معدنی پور اذعان داشت:  خیابان بیست و یکم واقع در منطقه سه حدفاصل خیابان نلسون ماندلا و خیابان گاندی با حفظ شماره به نام شهیده «ایران قربانی» تغییر خواهد یافت. این شهیده والا مقام دانش آموز بودند که 12 بهمن 65 به شهادت می رسند که جزء شهدای شاخص دانش آموزی بودند.
وی ادامه داد: خیابان بیست و سوم واقع در منطقه سه حدفاصل خیابان نلسون ماندلا و خیابان گاندی با حفظ شماره به نام شهیده «مریم فرهانیان» نامگذاری خواهد شد. این شهیده بزرگوار پرستار بسیجی در جبهه حضور داشتند که 13 مرداد 65 بر اثر اصابت ترکش به شهادت رسیدند.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: خیابان بیست و پنجم واقع در منطقه سه حدفاصل خیابان نلسون ماندلا و خیابان گاندی با حفظ شماره به نام بانو «مریم حلیمه خانیان» تغییر می یابد. این بانو  همسر شهید سید حمزه سجادیان و مادر چهار شهید هستند که در 18 خرداد 98 به فرزندان و همسر شهیدشان پیوستند. 
معدنی پور گفت: خیابان چهاردهم واقع در منطقه سه حدفاصل خیابان گاندی و خیابان ولیعصر(عج) با حفظ شماره به نام شهیده «فهیمه سیاری» نامگذاری می شود. این شهیده والا مقام  اولین طلبه زن شهید هستند. در 12 آذر 59 در بانه مورد حمله منافقین قرار گرفتند و به شهادت رسیدند.
وی گفت: خیابان شانزدهم واقع در منطقه سه حدفاصل خیابان گاندی و خیابان ولیعصر(عج) با حفظ شماره به نام شهیده «زلیخا مجیدی گجک» تغییر نام خواهد یافت. این شهیده بزرگوار  به شیرزن بوکانی معروف است. در 7 مهر 62 توسط افراد مسلح ضد انقلاب ربوده و به شهادت رسیدند.
معدنی پور ادامه داد: خیابان هجدهم واقع در منطقه سه حدفاصل خیابان گاندی و خیابان ولیعصر(عج) با حفظ شماره به نام شهیده «ناهید حقگو» نامگذاری خواهد شد. این شهیده والا مقام  معلم بودند و در 11 بهمن 65 به شهادت رسیدند.
عضو شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: کوچه دوم واقع در منطقه 7، خیابان شهید عشوری غربی به نام شهیده «مریم آهنی» تغییر خواهد یافت. این شهید والا مقام دادیار دادگاه بودند که سوم مهر 1360 توسط گروه های ضد انقلاب به شهادت رسیدند.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران اذعان داشت: کوچه هشت متری سوم واقع در منطقه 13، خیابان دماوند، حدفاصل خیابان شهید یونسیان و خیابان شهید غفاری به نام شهیده «فرحناز حسنی آذر» نام گذاری خواهد شد. این شهیده والا مقام  از شهدای مدافع سلامت هستند که در جایگاه پرستار در 27 تیر 99 به شهادت می رسند.
وی ادامه داد: کوچه نیک واقع در منطقه 15، خیابان خاوران، کوچه شهید تقی پور به نام شهیده «طاهره پرچمی پور» به نام شهیده «طاهره پرچمی پور» تغییر نام می یابد. این شهیده بزرگوار  از شهدای مدافع سلامت بودند که بعد از ابتلا به بیماری کرونا به شهادت می رسند.
معدنی پور گفت: کوچه نسیم نهم واقع در منطقه 22، بزرگراه شهید فهمیده، بلوار شهیدان علیمرادی (کوهک) به نام شهیده «فائزه رحیمی» تغییر خواهد یافت. این شهیده والا مقام  در حادثه تروریستی اخیر ک رمان به شهادت رسیدند.
وی بیان کرد: باغ فاقد نام واقع در منطقه 5، خیابان آیت الله کاشانی، خیابان شهید الهی به نام «باغ انارستان مادر» نامگذاری خواهد شد.
شایان ذکر است پیشنهادات ارائه شده از سوی کمیسیون نامگذاری و تغییر نام اماکن و معابر عمومی شهر تهران با حداکثر آرا به تصویب نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر تهران رسید.
 
ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران، ضمن تشکر از کمیسیون نامگذاری که به مناسبت هفته زن، این توجه را به شهدای معظمه زن نمودند و این ابتکار عمل را رقم زدند، گفت: توجه همه ی شهدای زن در یک نقطه و خیابان شهر، مناسب نیست و بهتر بود نامگذاری این اسامی بین چندین منطقه شهر صورت می پذیرفت، وی با طرح پرسشی افزود: سیاست کمیسیون نامگذاری و تغییر ن ام اماکن و معابر عمومی در نامگذاری شهدای خارج از تهران در تهران چیست؟
حبیب کاشانی، خزانه دار و عضو شورا، ضمن تشکر از اقدام کمیسیون نامگذاری در تجلیل از مقام زن گفت: تعدادی از خیابان ها و معابر به نام شریف شهدای سلامت، نامگذاری و مزین شده است و شاخص ما در نامگذاری معابر و خیابان ها باید انتخاب اسامی بین شهدای شاخص باشد و این مورد حائز اهمیت است که خانواده های محترم شهدا مطلع باشند که این اختیار شورا است که با درخواست خانواده شهید، نام شهید را بر روی خیابانی نامگذاری کنند و باید دیگر خانواده معزز شهدای نیز بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند. وی افزود: صحبت از تعویض نام میدان معلم در منطقه 18 و محله یافت آباد با نام تنها شهید تهرانی حادثه تروریستی کرمان به میان آمد، تقاضا دارم با توجه به نام این میدان، که شاخصه‌ای برای معلمین عزیز هست، تدبیری اندیشیده شود تا نام شهید عزیز یا بر محلی که خانواده او ساکن هستند گذاشته شود یا در جای مناسب دیگری استفاده شود، و از تغییر نام میدان معلم، جلوگیری شود.
مهدی عباسی، عضو شورا در تذکری خاطر نشان کرد: در تهران، تنها یک میدان به عنوان مادر نامگذاری شده است، گذر یا خیابانی به نام مادر علی الظاهر وجود ندارد؛ که جا دارد در تجلیل از مقام مادر، خیابان یا معبری شاخص بدین نام گذارده شود، وی در ادامه با ارائه پیشنهادی گفت: اگر قرار است نام بانوان محترم و شهیده را به صورت متمرکز و در راستای یک خیابان شهر مصوب کنیم، تدارک و تدبیری بیندیشیم که یک هماهنگی بین نام گذر اصلی و خیابان هایی که قرار است به نام بانوان شهیده محترمه نامگذاری شود، وجود داشته باشد.
میثم مظفر، عضو شورا گفت: برای نامگذاری معبر و خیابانی به اسم تنها شهیده تهرانی در حادثه تروریستی کرمان، حتما باید خیابان یا معبر شاخص و مهمی انتخاب شود، و میدان معلم که میدان بسیار مشهور و جا افتاده‌ای است، برای این نامگذاری مناسب نیست.
مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، در پاسخ و توضیحی خاطرنشان کرد: تغییر نام میدان معلم در منطقه 18 به نام این شهید، پیشنهاد شده بود، اما نظر و رأی کمیسیون برای نامگذاری، جایی واقع در منطقه 22 و محل سکونت فعلی خانواده محترم این شهید می باشد. وی در ادامه و در جوابی به سؤال ناصر امانی پیرامون سیاست این کمیسیون در نامگذاری شهدای خارج از تهران در پاییتخت ، خاطر نشان کرد: شهدا نقشی فرامنطقه‌ای دارند و مزین شدن خیابان ها و معابر تهران به نام های آنها بدین جهت است.
نرگس معدنی پور در پایان بررسی این صورتجلسه، افزود: این اسامی مطرح شده، اسامی بانوان شهید شاخص هستند و در قبل نیز، اقداماتی مشابه این نامگذاری برای شهدای مرد صورت پذیرفته اما این اقدامات برای بانوان، کمتر انجام شده بود و بنابر تشخیص کمیسیون نامگذاری، تجمیع تمام اسامی در یک راستا و یک محدوده، به شناخت بیشتر این شهدا کمک ویژه تری خواهد کرد. و در باب نامگذاری معبر و خیابانی به نام مادر در شهر تهران نیز، پیدا کردن جایی مناسب و در خور شأن با توجه به محدودیت های شهر تهران، در دستور کار است.
پس از بررسی این صورتجلسه، پیشنهادات ارائه شده از سوی کمیسیون نامگذاری و تغییر نام اماکن و معابر عمومی شهر تهران با حداکثر آراء به تصویب نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر تهران رسید.

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: